چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۵

معاون امورهنری وزیر ارشاد:

«فعالیت مدنی» در این شرایط دشوار است/ تمام تلاش «وزات ارشاد چ» بر این است تا در حوزه های اجرایی کمتر حضور داشته باشند و عمده فعالیت های خود را در «حوزه های سیاستگذاری» معطوف کند

افتتاحییه هنرهای تجسمی 26 بهمن 1403؛ نادره رضایی

سینماپرس: معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ردیف بودجه برای بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است و بودجه براساس عملکرد و فعالیت‌های اصناف اختصاص می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، نادره رضایی روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در نشست مشترک با تعدادی از اعضای هیات مدیره جدید خانه تئاتر و انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی، اظهار داشت: هر کدام از اصناف که بتوانند به واسطه کنشگری بیشتر در امور صنفی فعالیت و عملکرد موثری در حوزه‌های تخصصی خود انجام دهند قطعا در حوزه تخصیص نیز از شرایط حمایتی مطلوب‌تری برخوردار می‌شوند.

وی در خصوص انتخابات و نحوه فعالیت های اجرایی اصناف هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اهالی هنر امیدوارند که روند انتخابات صنوف به شیوه ای برگزار شود که هم دربرگیرنده شفافیت بیشتر و هم مشتمل بر حضور طیف گسترده تری از هنرمندان صنف مربوطه باشد به گونه ای که ذی نفعان حوزه احساس کنند فضای مطمئنی را در واسطه گری بین صنف و وزارت فرهنگ در اختیار دارند تا براساس آن بتوانند با خیالی آسوده در حوزه های صنفی نقش آفرینی جدی داشته باشند؛ طبیعتا لازمه اجرای چنین شرایطی ارائه و تبیین یک نگاه تخصصی و کارشناسی شده است. شما که در حوزه های صنفی تئاتر فعالیت دارید، می توانید بازوی کمکی موثری در تحقق این چشم انداز باشد.

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است تا در حوزه های اجرایی کمتر حضور داشته باشند و عمده فعالیت های خود را با کمک جامعه هنرمندان در حوزه های سیاستگذاری معطوف کند. بنابراین حضور اصناف در چنین مسیری می تواند یکی از مهم ترین اولویت های میان وزارت فرهنگ و اصناف به حساب آید. البته تحقق چنین رویکردی نیازمند این است که صنوف بتوانند از تمامی اعضای خود بهره برده و تمرکزشان فقط افراد خاص نباشد.

رضایی افزود: فعالیت مدنی در این شرایط دشوار است. من و همکارانم در بخش های مختلف وزارت فرهنگ می دانیم، ایجاد انگیزه یکی از مهم ترین ارکانی است که می تواند در استمرار این نقش آفرینی مولفه مهمی باشد. استمرار چنین رویکردی موجب می‌شود تا حس مسئولیت پذیری و انجام کارهای تخصصی در رویدادها و فعالیت های هنری شکل پررنگ تری به خود پیدا کند. ما بر این باوریم هرچه قدر بتوانیم کار را در زمینه اجرایی، براساس کیفیت مطلوب، نحوه سیاستگذاری دولت و روند شفاف صنوف تعریف کرده و آن را به اصناف واگذار کنیم هم در حوزه کیفیت و هم در حوزه برنامه ریزی شرایط بهتری خواهیم داشت.

فردی برای خانه تئاتر معرفی شود که در حوزه های اقتصادی توانمندی های لازم را داشته باشد

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محدودیت بودجه در حوزه منابع دولتی تصریح کرد: هم بنده در حوزه دولتی و هم اصناف باید شرایطی را فراهم کنیم تا منابع مالی بیشتری از خارج وزاتخانه به فعالیت های هنری اختصاص پیدا کند. در این راه وقتی اصناف بتوانند راه کارهایی را برای تحقق چنین روندی ارائه دهند قطعا تمام مجموعه ها و معاونت های وزارت فرهنگ می‌توانند با آسودگی خیال بیشتری امور اجرایی رویدادهای ملی و مهم خود را به اصناف واگذار کنند. بی تردید صنوف هنری در کشورما توانایی های زیادی دارند و اتفاقا به واسطه همین توانایی است که بنده درخواست می کنم در این مسیر جدید فعالیتی خانه تئاتر که هنوز مدیرعامل آن تعیین نشده، دوستان فردی را برای خانه تئاتر معرفی کنند که علاوه بر دغدغه های هنری و صنفی در حوزه های اقتصادی نیز توانایی ها و توانمندی های لازم را داشته باشد.

رضایی اضافه کرد: یک نهاد صنفی باید بتواند فارغ از همه کمک ها و حمایت های دولت مستقل عمل کند. دولت هم باید در این راستا نقش حمایت کننده داشته باشد، البته در این چارچوب نباید همه تقصیرها را به گردن صنف انداخت چراکه در مقاطعی اجازه داده نشد که نهادهای مدنی پا بگیرند و تقویت شوند؛ فرآیندی که موجب شده مشکلات زیادی در حوزه اصناف هنری به وجود بیاید که قابل درک است. به صنف در یک تعامل درست و اصولی می تواند بهترین بازوی اجرایی دولت در فعالیت ها باشد. بنده هم شخصا این انگیزه را دارم تا در کنار شما قرار بگیرم و از مسیر توانمندی هنر به یاری بخش هایی که به کمک هنرمندان نیاز دارد، برویم.

وی درباره تماشاخانه های خصوصی نیز توضیح داد: مدیران تماشاخانه های خصوصی از ما انتظاراتی دارند که دربرگیرنده ابعاد مختلفی است. مسیری که در یک تعامل دو سویه می تواند موجب برآورده شدن انتظارات طرفین شده و فضایی را به وجود آورد که تعامل مهم ترین نکته آن برای پیشبرد و پیشرفت تئاتر است. در این راه می بایست نشست ها و جلسات تخصصی موضوعی میان مدیران تماشاخانه ها، انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی و بخش های مختلف معاونت امورهنری برگزار شود که بتوانیم به این تعامل دست پیدا کنیم.

وی افزود: باید سازوکاری در نظر گرفته شود که گروه‌های نمایشی که از طرف صنف تماشاخانه‌های خصوصی و از سوی سالن‌هایی که عضو این صنف معرفی می‌شوند، بتوانند مورد ارزیابی قرار گرفته و از آن‌ها حمایت شود. از طرفی می‌توان از اعضای این صنف در روند تصمیم‌سازی و شوراهای داوری و حمایت بهره برد.

۴۳ گروه نمایشی در جنگ ۱۲ روزه متضرر شدند

معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دغدغه و مشکلات گروه‌های اجرایی در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران و لزوم همراهی تماشاخانه‌های خصوصی با هنرمندان آسیب دیده بیان کرد: ۴۳ گروه نمایشی در این بازه زمانی به دلیل توقف اجراهای‌شان دچار مشکل شده و متضرر شدند. در این شرایط تماشاخانه باید مکانیزم جبران را در نظر داشته باشد و ما نیز به تماشاخانه‌داران کمک کنیم. به هرحال هنرمند تئاتر همیشه درگیر مشکلات متعدد است و باید شیوه‌ای برای حل مشکل او پیدا کرد و به صورت نظام‌مند به یاری او شتافت.

مهم‌ترین مطالبات اهالی تئاتر

محمد بهرامی رئیس هیات مدیره خانه تئاتر نیز در این نشست، توجه بیشتر مراجع دولتی به اصناف هنری و خانه تئاتر به عنوان مرجع اصلی اهالی تئاتر، ⁠انجام تعهدات مالی و پرداخت معوقات اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد به خانه تئاتر، تسهیل و به حداقل رساندن پروسه اخذ مجوز تولید تئاتر، ⁠رسیدگی سریع به وضعیت بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی اهالی تئاتر، توجه بیشتر وزارت فرهنگ به مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر و ⁠لزوم حمایت ویژه از تولیدات تئاتری به واسطه تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه، عنایت بیشتر وزیر فرهنگ برای حضور در رویدادها و مجامع تئاتری برای دریافت انتفادات و مسائل صنفی آنها را مهم ترین مطالبات این صنف برشمرد.

دولت تصدی‌گری خود را از تئاتر بردارد

سخنگوی هیات مدیره جدید خانه تئاتر هم گفت: گاهی اوقات دلگیری ما از افرادی که با آن ها همفکر هستیم، بیشتر است. من تضمین می‌کنم، دولت تصدیگری خود را از تئاتر بردارد، من سال آینده ۲۰۰ میلیارد برای تئاتر بودجه می‌آورم. ما باید راهکار برای این موضوع پیدا کنیم. اما بد نیست که این جا یک طرح مسئله کنیم؛ آیا رابطه‌هایی بین دولت با مجموعه‌های اقتصادی شکل گرفته است. من در پاسخ می گویم اگر با همدلی پیش برویم می‌توانیم بال کمکی شما باشیم ولی اگر نگاه از بالا به پایین باشد؛ ما اصلا زیر بار نخواهیم رفت. همدلی زمانی است که دولت دست هنرمند را بگیرد و قطعا هنرمند هم در بزنگاه‌ها همراه خواهد شد. ما می‌دانیم وضع کشور از نظر اقتصادی خراب است. شما روی امکانات ما حساب کنید ما هم روی شما حساب می‌کنیم.

رضا دادویی درباره حضور تماشاخانه های خصوصی گفت: دوستانی که از انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی در این جلسه حضور دارند؛ نزدیک‌ترین افراد به ما هستند. مشکل ما تماشاخانه‌های دولتی است. وقتی وارد مصادیق شویم راه را به بیراهه می‌رویم. ما در نگاه به صنف خانه تئاتر دچار اختلاف سلیقه ماهوی هستیم. مشکل ما از نگاه به ماجرا شروع می‌شود.

حدف سرانه بیمه هنرمندان تئاتر از سوی وزارت فرهنگ

همچنین مهدی قلعه کارگردان تئاتر و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره خانه تئاترگفت: پنجاه درصد سرانه درمان بیمه تامین اجتماعی توسط خانه تئاتر و پنجاه درصد دیگر توسط وزارت فرهنگ پرداخت می شد اما تقریبا هفت سال است که وزارت فرهنگ پرداخت آن پنجاه درصد را حذف کرده و ما باید تمام سرانه درمان را پرداخت می کنیم. مورد دوم نحوه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر است ماجرای پرداخت ۲۰ درصد «فرانشیز» است. یعنی ما ناگزیر به پرداخت ۲۰ درصد در مراکز درمانی هستیم که این فرآیند هم نیازمند بازنگری و حمایت‌های دولتی است که می‌تواند در این دوره به نتیجه برسد. بحث بعدی موضوع بازنشستگی هنرمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی است که اگر هنرمندان با توجه به این نوع مدل قراردادی فعلی بازنشسته شوند فقط می‌توانند پایین‌ترین میزان رقم وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی را دریافت کنند. معضلی که وزارت فرهنگ در تعامل با وزارت کار می تواند به حل آن کمک کند.

دیگر عضو هیات مدیره جدید خانه تئاتر در واکنش معاون امورهنری وزیر فرهنگ مبنی بر عدم برگزاری جلسه خانه تئاتر با وزیر فرهنگ به جهت عدم معرفی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: قطعا ما هم براین باوریم که مدیرعامل خانه تئاتر باید متخصص، باسواد، با وجاهت، دارای روابط قوی، آشنا با تئاتر، مسلط به امور اقتصادی و دارای پیشینه‌ای مطمئن باشد. اما ما توان پرداخت دستمزد چنین شخصی را نداریم و مدتهاست که شما و مدیران دیگر را در جریان مشکلات شدید مالی خانه تئاتر قرار داده‌ایم. از طرفی لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که مدیرعامل لزوما شخص اول خانه تئاتر نیست. به اعتقاد من مدیرعامل بازوی اجرایی و کمکی هیات مدیره و مجری مصوبات آنهاست. حتی اکنون هم که خانه تئاتر مدیرعامل ندارد جلسات هیات مدیره به صورت مستمر در حال برگزاری است و مشکلی برای فعالیت ها نیست.

مریم رحیمی درباره یکی از موضوعات خانه تئاتر در ارتباط با تماشاخانه های خصوصی اظهار داشت: ما در انجمن بازیگران طی یکسال گذشته با دو مدیر قبلی اداره کل هنرهای نمایشی درباره نقدها و پیشنهادات در ارتباط با تماشاخانه های خصوصی صحبت کردیم و قرار بر تشکیل جلسه مشترکی با نمایندگان تماشاخانه های خصوصی بود که امیدوارم به زودی این جلسه تشکیل و نتایج درستی حاصل شود.

تماشاخانه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی ضرر مالی گروه‌ها باشند

یکی از اعضای هیات مدیره تماشاخانه‌های خصوصی نیز گفت: در قرارداد سالن‌های خصوصی، بندی برای همراهی با گروه های نمایشی و روند اجرا در شرایط بحران وجود دارد که ما طبق آن پاسخگوی گروه‌ها هستیم. قطعا در زمینه ادامه روند اجرای گروه‌های آسیب دیده به واسطه حمله رژیم صهیونیستی ما می‌توانیم پاسخگو باشیم اما در بخش ضرر مالی چنین امکانی برای ما نیز فراهم نیست. البته تاکنون هیچ گروهی برای حل و فصل اختلاف خود با سالن‌های خصوصی در این زمینه به صنف ما مراجعه نکرده است.

شاهین چگینی ادامه داد: صنف تماشاخانه‌های خصوصی و مدیران این تماشاخانه‌ها از بی ادعاترین و مظلوم‌ترین فعالان این بخش هستند. به لحاظ عملکرد ما حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد عملکر اجرایی را با آثاری با کیفیت برعهده داریم اما هیچوقت درخواست مالی و حمایت نداشته ایم.

تماشاخانه‌ها از ردیف بودجه برخوردار شوند

رئیس صنف تماشاخانه‌های خصوصی نیز گفت: ما حاضریم که صنف تماشاخانه‌های خصوصی زیرمجموعه خانه تئاتر شود و تمام عملکردها، برنامه و پروپوزال خود را در اختیار خانه تئاتر قرار خواهیم داد اما در قبال آن درخواست داریم تا صنف نیز از ردیف بودجه تعیین شده بهره‌مند شود.

داوود نامور درباره حضور اصناف در فعالیت های اجرایی مرتبط با رویدادها و فعالیت های تحت مدیریت دولت اظهار داشت: ما حاضریم مدیریت اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده بگیریم. همان طور که سال گذشته بخش «به علاوه فجر» را با بودجه‌ای اندک و با حضور ۴۰ گروه نمایشی به خوبی برگزار کردیم. قطعا تماشاخانه‌های خصوصی برای خود درخواست حمایت و کمک ندارد اما سوال ما اینجاست که چرا گروه‌های نمایشی که آثارشان در سالن‌های خصوصی روی صحنه می‌رود سهمی از کمک هزینه هرچند اندک انجمن هنرهای نمایشی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.